Podľa nových údajov Britského fonografického inštitútu (BPI) zaznamenali ženské umelkyne ako Taylor Swift alebo Charli XCX rekordný rok vo svetových hitparádach.
Popové umelkyne boli na čele britského singlového rebríčka, ktorý je smerodajný aj pre domáce rozhlasové stanice, bezprecedentných 34 týždňov, čo je najvyšší počet v histórii, píše BBC. 21 z týchto týždňov patrilo Sabrine Carpenter, ktorej hity Espresso, Taste a Please, Please, Please dominovali druhej polovici roka.
Ženy boli zodpovedné aj za polovicu najpredávanejších albumov roka, pričom na čele rebríčka sa umiestnil album The Tortured Poets Department od Taylor Swift. Rozchodový album plný štipľavých bozkov a triezvych úvah nazbieral do konca decembra viac ako 783 000 predaných kusov – viac, ako sa podarilo ktorémukoľvek interpretovi za kalendárny rok od roku 2017, keď sa z albumu ÷ (Divide) Eda Sheerana predalo 2,7 milióna kusov.
Swift mala medzi 20 najväčšími tohtoročnými titulmi ďalšie tri albumy: 1989 (Taylor’s Version), Lover a Folklore. V koncoročnej dvadsiatke sa umiestnili aj albumy Hit Me Hard And Soft od Billie Eilish, Short N‘ Sweet od Sabriny Carpenter, The Rise And Fall Of A Midwest Princess od Chappell Roan a Brat od Charli XCX – všetky boli nominované na album roka na budúcoročných Grammy Awards.
Pozícia | Umelec/umelkyňa | Album | Najvyššie umiestnenie | Rok vydania |
---|---|---|---|---|
1 | Taylor Swift | The Tortured Poets Department | 1 | 2024 |
2 | The Weeknd | The Highlights | 2 | 2021 |
3 | Sabrina Carpenter | Short N‘ Sweet | 1 | 2024 |
4 | Noah Kahan | Stick Season | 1 | 2022 |
5 | Billie Eilish | Hit Me Hard And Soft | 1 | 2024 |
6 | Chappell Roan | The Rise And Fall Of A Midwest Princess | 1 | 2023 |
7 | Fleetwood Mac | 50 Years: Don’t Stop | 5 | 2018 |
8 | Charli XCX | Brat | 1 | 2024 |
9 | Coldplay | Moon Music | 1 | 2024 |
10 | Olivia Rodrigo | Guts | 1 | 2023 |
Album Brat, ktorého drzé a agresívne tanečné hymny sa stali kultúrnym fenoménom, bol tiež jedným z 12 albumov ženských interpretiek, ktoré sa v roku 2024 dostali na vrchol rebríčka Official Albums Chart (čím vyrovnal rekord z roku 2023). Patril medzi ne aj debutový album Prelude To Ecstasy víťazov súťaže BBC Sound of 2024 The Last Dinner Party; ako aj novinky od Dua Lipy, Ariany Grande a Beyoncé.
Nielen fyzické, aj digitálne nosiče
Streaming dosiahol rekordnú úroveň, keď sa v priebehu roka prehralo 199,6 miliárd skladieb. To zodpovedá 2 920 skladbám alebo šiestim dňom nepretržitého prehrávania hudby v službách ako Spotify, Apple Music a Amazon Music. Aj predaj vinylov zaznamenal nárast už 17. rok po sebe, keď sa len v Británii predalo 6,7 milióna platní. Naopak, pokles predaja CD vykazoval známky spomalenia, keď nákupy klesli len o 2,9 % na 10,5 milióna kusov.
Dostupnosť miliónov skladieb na jedno stlačenie tlačidla však sťažuje hudobníkom ich konkurencieschopnosť. Prvýkrát od začiatku nahrávania v roku 1970 sa medzi 10 najpredávanejších piesní tohto roka nedostal žiadny umelec zo Spojeného kráľovstva. Namiesto toho rebríčku dominovali americkí speváci a skladatelia, vrátane Noaha Kahana, ktorého prelomový hit Stick Season zaznamenal za rok celkovo 1,99 milióna predaných kusov (vrátane streamov).
Na druhom mieste sa umiestnila skladba Beautiful Things od Bensona Boonea a na treťom letná hymna Espresso od Sabriny Carpenter. Najpredávanejšou skladbou Brita bol folk-popový šláger Stargazing Mylesa Smitha, ktorý sa umiestnil na dvanástom mieste.
Pozícia | Umelec/umelkyňa | Skladba | Najvyššie umiestnenie | Rok vydania |
---|---|---|---|---|
1 | Noah Kahan | Stick Season | 1 | 2022 |
2 | Benson Boone | Beautiful Things | 1 | 2024 |
3 | Sabrina Carpenter | Espresso | 1 | 2024 |
4 | Teddy Swims | Lose Control | 1 | 2023 |
5 | Hozier | Too Sweet | 1 | 2024 |
6 | Shaboozey | A Bar Song (Tipsy) | 3 | 2024 |
7 | Billie Eilish | Birds Of A Feather | 2 | 2024 |
8 | Chappell Roan | Good Luck, Babe | 2 | 2024 |
9 | Dasha | Austin | 2 | 2023 |
10 | Sabrina Carpenter | Please Please Please | 1 | 2024 |
11 | Taylor Swift | Cruel Summer | 2 | 2019 |
12 | Myles Smith | Stargazing | 4 | 2024 |
13 | Casso/Raye/D-Block Europe | Prada | 1 | 2023 |
14 | Beyoncé | Texas Hold'Em | 1 | 2024 |
15 | Post Malone & Morgan Wallen | I Had Some Help | 2 | 2024 |
16 | Sophie Ellis-Bextor | Murder On The Dancefloor | 2 | 2001 |
17 | Artemas | I Like The Way You Kiss Me | 3 | 2024 |
18 | Tate McRae | Greedy | 3 | 2023 |
19 | Taylor Swift ft. Post Malone | Fortnight | 1 | 2024 |
20 | Michael Marcagi | Scared To Start | 9 | 2024 |
BPI poznamenalo, že vznikajúce hudobné veľmoci v Latinskej Amerike a Južnej Kórei často dostávajú podporu vlády, a vyzvala Spojené kráľovstvo, aby chránilo a podporovalo svoj vlastný hudobný priemysel. Vyjadrila najmä obavy v súvislosti s navrhovanými zmenami britského zákona o autorských právach, ktoré by podľa nej „umožnili medzinárodným technologickým gigantom trénovať modely umelej inteligencie na dielach umelcov bez zaplatenia alebo povolenia“.
„Spojené kráľovstvo zostáva svetovou hudobnou veľmocou, ale tento status nemožno považovať za samozrejmosť,“ uviedla riaditeľka BPI Jo Twist. „Potrebujeme podporné politické prostredie, ktoré kladie dôraz na ľudskú umeleckú tvorbu a umožňuje pokračujúce investície do ďalšej generácie britských talentov.“