Takmer polovica Slovákov chce nakupovať v ZAHRANIČÍ. Dôvodom je VYŠŠIA daň z pridanej hodnoty (prieskum)

Pre vyššiu DPH Slováci podľa prieskumu plánuju viac nakupovať v zahraničí. Zdroj: TASR/František Iván
Reklama

Vyššia daň z pridanej hodnoty motivuje ľudí, aby nakupovali za hranicami Slovenska. Vyplýva to z prieskumu agentúry SCIO, ktorý urobila medzi 7. až 13. januárom.

Od začiatku roka platia viaceré opatrenia z vládneho balíka na ozdravenie verejných financií. Jeho súčasťou sú aj zmeny v dani z pridanej hodnoty.

Od 1. januára platí najnižšia sadzba päť percent na vymedzený okruh základných potravín, lieky, knihy, noviny, časopisy, stravovanie v gastrosektore, ubytovanie v cestovnom ruchu či vstup na športoviská. Pod 19-percentnú sadzbu patria ostatné potraviny či elektrická energia. Pri ostatných tovaroch a službách sa ale DPH zvýšila z 20 na 23 percent, a práve to trápi Slovákov najviac.

Agentúra SCIO preto zisťovala, ako často nakupujeme v zahraničí. Z výsledkov vyplynulo, že viac ako štvrtina (27,3 percenta) ľudí nakupuje v cudzine pravidelne a až 38,7 percenta príležitostne, aspoň raz ročne.

Agentúra sa Slovákov pýtala aj na to, či je zvýšená daň z pridanej hodnoty na 23 percent dôvodom na častejšie nákupy v zahraničí. Takmer polovica opýtaných (47,5 %) pritom plánuje zvýšiť frekvenciu svojich nákupov za hranicami. To môže mať pritom neželaný efekt aj pre štát. „Keby sa totiž tieto čísla potvrdili, mohlo by to v konečnom dôsledku priniesť podstatne menej prostriedkov do štátneho rozpočtu, ako rezort financií plánoval a zároveň by to znamenalo výrazne menšie tržby pre našich obchodníkov. Naopak, obchodníci z okolitých krajín, aj ich rezorty financií by sa mohli tešiť z príjmov, s ktorými možno v priebehu minulého roka ani nepočítali”, upozorňuje hlavný analytik agentúry SCIO Martin Klus.

Ľudia sa na vyššiu DPH pripravovali

V prieskume však nie sú rozlíšené rôzne druhy tovarov a služieb. To znamená, že z neho nie je jasné, či nákupy Slovákov v zahraničí obsahujú potraviny, drogériu alebo elektroniku. Aj podľa agentúry si ešte treba počkať na výsledné dosahy zvýšenej DPH v ďalších meraniach a výpočtoch rezortu financií.

Zvyšovanie najbežnejšej dane sa však prejavilo už na konci minulého roka napríklad pri predaji áut. Ľudia v očakávaní, že od nového roka stúpne DPH, si zadovážili nové vozidlá radšej v predstihu. Kým v decembri 2023 sa ich na Slovensku predalo vyše 5300, v posledný mesiac vlaňajška to bolo až takmer 8700.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda

Zobraziť viac

Zo zahraničia

Zobraziť viac

Z domova

Zobraziť viac

Kultúra a showbiznis

Zobraziť viac

Ekonomika a biznis

Zobraziť viac

Šport

Zobraziť viac

TV Spark (VIDEO)

Zobraziť viac
Najčítanejšie v kategórii Ekonomika a biznis