Rozhodnú o BLOKOVANÍ hraničných priechodov. Kamionistov opäť hnevá rozhadzovanie peňazí politikmi

Autodopravcovia na čele so Stanislavom Skalom protestovali blokádami už niekoľkokrát. Zdroj: TASR/Martin Baumann, Pavel Neubauer
Reklama

Od júla sa mýtne poplatky výrazne zvýšia. Táto zmena nie je žiadnou novinkou, lebo vychádza z celoeurópskej smernice, ktorej zavedenie je povinné. Členské štáty Európskej únie ju schválili už v roku 2022 a Národná rada schválila súvisiacu legislatívu vlani v novembri. Autodopravcov však hnevá, že viac ako tretina z vybratej sumy pôjde do rúk súkromnej firmy.

„Sadzby mýta sa prispôsobili tým v okolitých krajinách aj preto, aby sa z našich obcí a miest nestali lacné tranzitné trasy pre zahraničných kamionistov,“ uviedlo ministerstvo dopravy. Znamená to, že od júla sa zvýšia o 40 percent. Slovenským autodopravcom sa za to zníži daň z motorových vozidiel na najnižšiu možnú úroveň.

Podiel súkromníka na sadzbách

Toto však autodopravcovia nevnímajú ako problém. Ten vidia v tom, že vyše tretina vybraných peňazí (38 percent) pôjde do súkromných rúk – spoločnosti SkyToll, resp. CzechToll. „Napriek opakovaným sľubom rôznych premiérov a ministrov dopravy stále z tejto sumy z každého eura pôjde 38 centov do rúk súkromníkovi,“ priblížil predseda Únie autodopravcov Slovenska Stanislav Skala.

Dodal tiež, že mýtne poplatky platia za užívanie slovenských diaľnic a aj keď budú platiť viac, na samotné autrostrády nepôjde celá suma. „Žiadame politikov a Národnú diaľničnú spoločnosť, aby už prestali mrhať peniazmi na diaľnice a hazardovať s našou bezpečnosťou na cestách na úkor súkromnej firmy. Mýto nie sú peniaze politikov, mýto je pre naše diaľnice,“ dodala Xénia Makarová z Nadácie Zastavme korupciu.

Ministerstvo dopravy pritom reagovalo na túto kritku len všeobecne a k podielu súkromníka na výbere mýta sa nevyjadrilo. „Rezort dopravy rokoval s našimi dopravcami o nastavení nového systému mýtnych poplatkov, aby im zmeny neuškodili. Výsledkom je, že sa sadzby mýta zvýšia, zároveň to však kompenzujeme znížením dane z motorových vozidiel pre slovenských dopravcov na najnižšiu možnú úroveň,“ uviedlo v stanovisku.

Dlhoročný problém s výberom mýta

Nadácia Zastavme korupciu poukázala na to, že mýto naďalej vyberá SkyToll, ktorý získal zákazku ešte za prvej vlády Smeru. Niekoľko rokov si pritom bral polovicu výnosov a systém zostal vo svojom vlastníctve. Za 14 miliónov eur síce štát zadal vybudovanie nového systému, ale dostala to sesterská spoločnosť CzechToll.

Aj keď má štátu prenechať prístup k systému, vrátane licencií, nadácia tvrdí, že sa to nemusí týkať subdodávateľov. Približne 70 percent zákazky má pritom na starosti firma TollNet. Diaľničná spoločnosť tak podľa nadácie opäť zrejme nezíska zdrojové kódy k systému.

Rozhodnú o protestoch

Šéf Únie autodopravcov vyzýva ministra dopravy a riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti, aby si opäť sadli za rokovací stôl. Ak sa tak v najbližších týždňoch nestane, hovorí, že opäť spravia nejaký protest v podobe blokovania hraničných priechodov.

Skala zároveň tvrdí, že dopravcovia im už sami ponúkajú kamióny na blokovanie ciest. Vedenie únie má preto ešte dnes (25. 4.) na mimoriadnom zasadnutí rozhodnúť o tom, či pôjdu do ostrého štrajku.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda

Zobraziť viac

Zo zahraničia

Zobraziť viac

Z domova

Zobraziť viac

Kultúra a showbiznis

Zobraziť viac

Ekonomika a biznis

Zobraziť viac

Šport

Zobraziť viac

TV Spark (VIDEO)

Zobraziť viac
Najčítanejšie v kategórii Ekonomika a biznis