Vyplnením a odovzdaním daňového priznania si mnohí vydýchnu, že majú splnenú ďalšiu zákonnú povinnosť. Aj keď ste si podaním na príslušnom úrade zabezpečili na ďalší rok pokoj, celý proces ani zďaleka nekončí.
Podnikatelia môžu nadobudnúť dojem, že vybavením daňového priznania už dokumenty nebudú potrebné, a tak ich vyhodia do koša.
Zákonná povinnosť
Ako píšu Topky, týmto krokom si zarábajú na poriadny problém. Pokiaľ by ich navštívila daňová kontrola, vyžiadala si podklady, ktoré podnikateľ zlikvidoval, môžu ho čakať veľké nepríjemnosti.
Hoci sa preukazovanie príjmov, výdavkov či iných účtovných operácií spája s množstvom dokumentov, splnením povinnosti o ich preukázaní nemožno doklady jednoducho zlikvidovať. Na toto pochybenie upozorňuje špecialistka pre PR a internú komunikáciu Martina Rybanská zo Slovenskej komory daňových poradcov (SKDP), ktorá odporúča pamätať na dôslednú archiváciu všetkých podkladov pre daňové priznanie.
„Daňovníkom účtujúcim v jednoduchom alebo podvojnom účtovníctve vyplýva táto povinnosť zo zákona o účtovníctve a má zásadný význam pre právnu istotu podnikateľských subjektov,“ vysvetľuje daňová poradkyňa zo SKDP Vladimíra Mačuhová.
Zákon o účtovníctve jasne hovorí o povinnosti pre účtovné subjekty, ktoré sú povinné uchovávať záznamy najmenej 10 rokov od skončenia účtovného obdobia, na ktoré sa vzťahujú.
Ide nielen o faktúry, pokladničné a bankové doklady, ale tiež o účtovné knihy, výkazy a ďalšie dokumenty, ktorými subjekt vykazuje účtovné a daňové operácie.
„Dodržiavanie archivačných lehôt a podmienok nie je len otázkou formálnej povinnosti, ale je to dôležité aj v prípade možnej kontroly zo strany finančnej správy,“ ozrejmila Mačuhová.
Zodpovednosť nesie účtovný subjekt
Na výber je papierová alebo elektronická archivácia. Okrem čitateľnosti dokladov je potrebné vedieť preukázať aj pravosť dokumentov počas celého trvania archivácie. Komora odporúča dbať na zabezpečenie dokladov pred stratou alebo neoprávneným odcudzením.
Daňový subjekt je plne zodpovedný za dodržanie archivačných povinností. „V prípade daňovej kontroly môže ich porušenie viesť k finančným postihom, domeraniu dane či zníženiu dôveryhodnosti subjektu. Je dôležité vedieť, že zánik práva vyrubiť daň nastáva po 5 rokoch a v niektorých prípadoch až po 10 rokoch od konca roka, v ktorom vznikla povinnosť podať daňové priznanie. Zjednodušene povedané, potrebné je dokumentáciu archivovať aspoň 6 rokov, v špecifických prípadoch až 11 rokov,“ dodala Mačuhová.
Pokiaľ majú podnikatelia pochybnosti či nejasnosti o správnej archivácii dokumentov, môžu sa kedykoľvek obrátiť na odborníkov.
„V praxi sa preto oplatí zaviesť vo firme interné smernice pre archiváciu a evidenciu účtovných dokladov, či pravidelne zálohovať elektronické záznamy na bezpečné úložiská. Daňoví poradcovia vedia pomôcť aj s overením, či sú archivačné postupy v súlade s platnou legislatívou, zabezpečia, aby bolo všetko v poriadku v prípade daňovej kontroly a vedia odporučiť preventívne opatrenia, aby skončila bez nálezu,“ uzavrela Mačuhová.